KPWZ - Felieton - Imperial Glory Vs. Cossacks 2
SS-NG #33 wakacje 2005
60






Juliusz "Duress" Makarewicz
    Na rynku pojawiły się dwie gry traktujące o okresie Napoleona. Jedną z nich jest COSSACKS 2: NAPOLEONIC WARS, drugą IMPERIAL GLORY. O ile o tym pierwszym tytule zrobiło się głośno już wiele lat temu, o tyle produkcja Pyro Studios, zaczęła „nękać” media dopiero rok temu. Oba tytuły, mogą się pochwalić, ze zostały stworzone przez zespoły odpowiedzialne za świetne produkcje. Hiszpańskie Pyro Studios dało życie serii COMMANDOS i PRAETORIANS. Ukraińskie GSC Gameworld było odpowiedzialne za poczęcie COSSACKS i ALEXANDER.
Dwa wielkie zespoły zasiadły do tworzenia. Ze względu na wytyczne wydawców i położenie geograficzne, team’y poszły w różnych kierunkach. Pyro postawiło na koncepcje TOTAL WAR, a GSC na katowanie wysłużonego już modelu RTS.

Czas mijał. O IMPERIAL GLORY zaczęło być głośno. Pojawiło się kilka artykułów opisujących grafikę, system rozgrywki. Pojawiło się kilka zdjęć. Niedługo później ukazały się filmy prezentujące tytuł. W czasie, gdy Pyro Studios pracowało nad pieszczeniem grafiki w ich najnowszym produkcie, GSC musiało zatroszczyć się o byt firmy i wypuściło na rynek grę ALEXANDER, która pojawiając się, miała być niesiona falą popularności filmu o tym samym tytule. Niedługo po premierze, autorzy przyznali, że to co gracze zobaczą w grze ALEXANDER, jest w dużym stopniu podobne do tego jak będzie wyglądał COSSACKS 2. Nie omieszkali dodać, ze ciągle pracują nad tytułem i produkt finalny będzie oszałamiający.



Po wielu miesiącach oczekiwania, oba tytuły pokazały się na półkach sklepowych. Zarówno NAPOLEONIC WARS jak i IMPERIAL GLORY okazały się troszkę inne niż zapowiadano. IMPERIAL GLORY, choć faktycznie olśniewający graficznie, okazał się niedopracowany, skomplikowany, nierealistyczny i z cała pewnością przereklamowany. COSSACKS 2 natomiast, wypełnił jedno z zapewnień autorów- jest podobny do ALEXANDR’A.



IMPERIAL GLORY graficznie przewyższający większość dotychczas powstały produktów jest tytułem bardzo płytkim. Nawet jego największy atuty, czyli oprawa, nie jest wolny od niedociągnięć. Sposób prowadzenia bitew jest lekko nietrafiony. Odwzorowanie przeszłości jest sprawne tylko jeżeli chodzi o stronę wizualną.
Oddziały nie zachowują się jak żołnierze, lecz jak manekiny na wystawie sklepowej. Nie widać po nich, żeby przejawiali jakikolwiek stosunek do prowadzonych działań. Nie czują strachu, nie rośnie, albo nie opada im chart ducha. Są w stanie przyjąć na siebie grad kul armatnich bez mrugnięcia okiem.



Same bitwy, choć widać, że przedstawiają fakty historyczne, są bardzo szybkie i nie pozwalają na wczucie się w rolę dowódcy. W przeciwieństwie do tytułów sprzed lat, takich jak FIELDS OF GLORY, pozwalają na manipulowanie faktami i stwarzanie nowych sytuacji wojennych. W niektórych wypadkach bardziej sprzyjających graczowi, w innych mniej. IMPERIAL GLORY nie jest grą taktyczna, czy strategiczną. To już prawie zręcznościówka. Wszystko zależy od szybkości klikania i prędkości kojarzenia faktów. Grając w IMPERIAL GLORY czuje się zawód- świetna oprawa, wspaniałe tło historyczne i brutalne spłycenie tematu. Widząc, jak prezentuje się ROME TOTAL WAR, choć nie jest to gra pozbawiona wad, łatwo zobaczyć, co należy zrobić, aby powołać do życie dobrą grę taktyczną. Szkoda, że team Pyro Studios tego nie widział, bo gdyby tak było, gracze dostaliby świetna pozycję, a pałeczka pierwszeństwa na rynku strategicznych hybryd przeszłaby do Hiszpanii.

Sprawa COSSACKS 2 wygląda następująco: graficznie jest średnio, oprawa dźwiękowa też nie należy do najwybitniejszych, ale sama gra jest dobra. Posiada te wszystkie elementy, których obecności w IMPERIAL GLORY się nie doświadczy. Nie porywa, to fakt, ale przy dłuższym obcowaniu odkrywa się, ze to bardzo bogaty tytuł, który nie jest przeznaczony dla każdego odbiorcy. To wymagająca gra taktyczna, która prowokuje gracza do myślenia i planowania. Choć IMPERIAL GLORY wizualnie buduje atmosferę realizmu, o tyle NAPOLEONIC WARS robi to za pomocą poważnego podejścia do tematu.



Jeżeli miałbym polecać któryś z tych tytułów, to bez wahania się powiem, że COSSACKS 2 to dobra gra taktyczna, a IMPERIAL GLORY to ładnie wyglądający RTSik. W zależności od tego, czego się oczekuje od tytułu, taki należy wybrać. Jeżeli ma być to rozluźniająca rozgrywka, to produkt od Pyro Studios- jest prosty, atrakcyjny i z rzadka denerwujący. Wszystkim, którzy chcą podczas gry uruchomić troszkę umysł, polecam NAPOLEONIC WARS
KPWZ - Felieton - Imperial Glory Vs. Cossacks 2
SS-NG #33 wakacje 2005
60